Dordrecht-Zierikzee

2012-06-06

Det øsregnede fra morgenen af. Men det til trods ville vi gerne længere syd mod Belgien. Vi forlod Dordrecht kl.8,45 pga. åbning af den store hævebro kl. 9,15. Næste åbning af denne var kl. 11,15. Så gik det sydpå gennem Hollænder Dybet til Willemstad, hvor vi skulle sluse. Vi sejlede lige ind i slusen, så det gik hurtigt. Værre var det ved Krammerslusen. Her måtte vi vente ca. 1 time. Til gengæld var kun Svend i sin Malö 37 og vi i en kæmpesluse. Men vi slusede slet ikke. Vi fik senere at vide, at slusen tjente til at adskille fersk flodvand fra havvandet. Vinden tog til op ad dagen, og desværre var den mest imod, ca. 10 m/s. I så meget vind fandt vi det ikke tillokkende at komme ud til havet, så vi valgte i stedet Zierikzee, som vi havde fået anbefalet af Peter i Blue Petter i Amsterdam. Vi sejlede helt ind i den gamle bydel og ligger uden på en hollænder. I øvrigt er det første gang på turen, vi ligger udenpå en anden båd. Det er helt nyt for os, sidste år prøvede vi det slet ikke. I kanalerne opgives distancen i km, men i dag var vi på åbent vand, så I får lige loggen: 43 sm. Total 11024. Ankomst kl. 17,45.