Overliggerdag i Dover

2012-06-12

Regnen væltede ned fra morgenstunden, så vi blev inden døre til middag. Selvom det stadig regnede, begav vi os af sted mod Dover Castle, som foruden selve fæstningen (borgen) fra 1000-1100 er undermineret af kassamaterne, som stammede fra forsvaret mod franskmændene omkring år 1800. Disse underjordiske gange blev i 1940 brugt som koordineringscenter for evakueringen af allierede soldater. I maj 1940 lykkedes det tyskerne at bryde den vestlige front af allierede fra Frankrig i syd gennem Belgien og Holland. Ved Bologne brød tyskerne igennem helt ud til den engelske kanal. Det betød, at alle de allierede soldater var fanget ved Dunkerque og kun kunne slippe væk over kanalen til Dover. Aktionen, som bar navnet ”Dynamo”, blev ledet fra gangene under Dover Castle. Her så vi installationerne fra majdagene i 1940. Det lykkedes på 5-6 dage at få 338.000 mænd hjem til England. Men de sidste dage, da tropperne ventede på stranden og dermed var lette mål for de tyske bombardementer, gik 41.000 allierede soldater tabt. Et uventet spændende besøg, krydret med film og Churchills berømte tale, da England gik ind i krigen. Herefter var det som om Henrik den 2.s udbygning af Dover Castle i 1100 årene virkede langt væk. Skønt præget af interiører fra tidlig middelalder, blev det ikke helt så interessant som vores underjordiske besøg. Efter 3-4 timer gik det atter hjemad, dvs. vi måtte først finde en hæveautomat, da vi endnu ikke havde set engelske pund. Det lykkedes på Town Square, hvorefter vi lige er i tørvejr på en café, nu vi har pund på lommen. Efter lidt indkøb går det hjemad i regn. Det var godt, vi brugte en del af dagen under jorden, for ovenpå regnede det. Vi håber på bedre vejr i morgen, for så skal vi igen sejle.