Dover-Eastbourne

2012-06-13

Afgang kl. 9 efter vi havde tanket rød diesel - 88 liter til 95 £. Næsten ingen vind, så det bliver motor ud til Dungerness. Herefter lidt mere vind 4-6 m/s, så alle sejl sættes, og vi nyder turen til Eastbourne i sol, kun afbrudt af en engelsk kystvagt, der sejler hen på siden af båden, prajer os og med et skilt beder os gå på kanal 73. På WHF, kanal 73, lyder: ”Good afternoon, sir! I must inform you, that you are heading a military fire area. However they stopped the fire an hour ago, so you can proceed”. Jeg spurgte, om jeg skulle ændre kurs, men det var ikke nødvendigt. I øvrigt er det ikke første gang, jeg bliver tiltalt ”Sir” på VHF’en, så jeg må vænne mig til: ”Good afternoon, sir. Goodbye, sir. Thank you, sir.”Magen til høflighed har jeg aldrig før hørt fra kystvagter, men dejligt. Efter at være sluset ind i Eastbourne havn og et besøg på havnekontoret for at blive lettet for 26,50 £, sender vi en sms til Niels for at få kamptidspunktet for Danmark-Portugal. Han meddeler, at de allerede er i gang og bagud 0-1. Vi skynder os over på en pub, hvor de heldigvis viser kampen. Lige som vi får serveret 2 pints, scorer Portugal igen. Vi følger resten af kampen og var langt fra tilfredse med slutningen. Vi fulgtes ad til båden med et par hollændere, som efter 1-2 nederlaget til Tyskland heller ikke var helt tilfredse. Så må vi jo slå tyskerne i næste kamp. Det har vi jo gjort før.