2. overliggerdag i Newhaven

2012-06-16

Da vi var oppe at aflevere de 22,5 £ for en nat mere, spurgte vi om vej til badebyen Seaford. Vi fik at vide, at der var ca. 5 miles, og det meste af vejen var på asfalteret cykelsti, langt væk fra bilerne. Det lød næsten for godt til at være sandt, så det måtte vi prøve. Det viste sig at være rigtigt, så det blev en dejlig cykeltur med græs, havre, krat og en del vilde kaniner. Vi kørte på strandpromenaden i Seaford og oplevede strandhusene, boder med te og toast, isbiler og endelig et ophørt hav med en gevaldig brænding. Livredderne hejste det røde flag for at advare evt. nysgerrige om strandens og havets farer. For enden af promenaden parkerede vi cyklerne og fortsatte til fods mod toppen af Seaford Head. Også her var der vilde kaniner og en vildt betagende udsigt over by, land og hav. Landet grønt og indbydende – havet frygtindgydende, frådende hvidt og blåt. Vist et godt valg at blive i havn i dag! På vej hjemad bliver vi indhentet af en voldsom regnbyge, men inden den gør os våde, når vi i ly hos sejlklubben for Newhaven og Seaford. Her bestiller vi te, toast og panini, læser dagens avis, hvor der står, at Michael Laudrup, the great dane, i næste sæson skal træne Swansee FC. Alt imens vi nyder pausen, driver regnen over, og vi får sol til turen hjem. På vejen beslutter vi at slutte dagen med et besøg på Newhaven Fort, som ligger meget tæt på vores havneplads. Fortet var meget større, end vi kunne bedømme nedefra. Vi oplevede en luftalarm, siddende i et beskyttelsesrum. Vi så et kapitel af historien, som vi ikke kendte til. Et stort antal canadiere var stationeret langs Englands sydkyst fra foråret 1940 og frem til D-dagen. Skønt uprøvede i kamp blev canadierne valgt til en lynaktion mod Dieppe i august 1942. Ca. 5.000 canadiere, et antal britiske commandos og et kontingent amerikanske rangers skulle overraske tyskerne, indtage havnen og holde den i mindst 24 timer. Dette for at få tyskerne til at trække tropper fra Østfronten til Vestfronten. Tropperne sejlede fra Portsmouth, Shireham og Newhaven, blev opdaget af tyskerne og fik en meget hård modtagelse. Aktionen mislykkedes, og man måtte trække sig hurtigst muligt. Af de 5.000 canadiere vendte kun 1.443 tilbage i live. Air Sea Rescue Boats fra Newhaven gjorde et kæmpejob med at redde soldater og piloter fra vandet ud for Dieppe. Udstillinger og mindesmærker på fortet vidner om det mislykkede angreb på Dieppe den 19. august 1942. Tre flag vajer fra toppen af borgen: Det engelske, det franske og det canadiske. Fortet viste også meget fra D-dagen, men det vender jeg tilbage til, når vi når til invasionskysten.– Og så er vi færdige med den dag.