Overliggerdag i Brighton

2012-06-18

Fra morgenstunden fik vi igen fornemmelse af, at sejlere, der har været på langfart, kommer ind til Brighton. På vej til toilettet hilste vi på de første danskere, vi har set siden Delfsijl i Holland. Det var familien fra eXite af Kerteminde. De har sejlet jorden rundt. Det har taget dem 3 år, da de måtte syd om Afrika pga. faren for pirater ud for Somalia. Nu glæder de sig til snart at være hjemme. Her til formiddag drillede mobilen igen. Den har været ustabil i ca. 2 uger, men ind imellem har den virket udmærket. Her i weekenden er den begyndt at vise: ”Simkortet ikke accepteret”. Så nu tager vi den med til en butik med slige ting for at høre deres mening og få undersøgt, om det er simkortet eller telefonen, der er problemet. I en lille butik er der en fyr, der virker overbevisende. Han mener, vores batteri er færdigt, så han sælger os et nyt til 10 £ og vups, så virker telefonen igen – fantastisk. Endvidere så vi The Royal Pavillon, såvel ud som inde. Komplekset er bygget 1815-22 og blev tegnet af John Nash, som også var arkitekt på Buckingham Palace, til kronprins George, senere kong George IV, som sommerresidens. Især inden døre er det imponerende med originale møbler, lysekroner (den største er lige så høj som vores båd er lang), porcelæn, tæpper, gardiner og tapeter, som vi aldrig har set magen til. Derefter blev det til en omgang fish and chips og en tur ud ad Palace Pier, inden vi drog hjemad til marinaen med Volk’s Electric Railway fra 1883, som var Englands første elektriske jernbane. God dag i Brighton i tørvejr og med tilpas lune i luften. I skrivende stund nydes 5 o’clock tea i cockpittet i dejlig solskin. Og så kom der forresten endnu en langturssejler forbi, en finne der var på vej hjem fra Caribien i en båd som vores.