1. overliggerdag i Gosport

2012-06-22

Lavtrykket nåede os allerede i aftes med øgende vind til følge. Her til morgen blæste det 12-16 m/s, så der var dømt museumsbesøg på "The Royal Navy Museum” på den anden side af indløbet i selve Portsmouth. Her har den engelske flåde stadig hjemsted, så her emmer det af flådehistorie, og vi besøgte først 2 af de mest berømte krigsskibe, HMS Victory og HMS Warrior, som hver på sin tid var det mest effektive, verden havde set. Mest berømt er jo nok Victory, som ved slaget ved Trafalgar i 1805 var under kommando af Lord Nelson. Besætningen var på 821 mand, hvoraf 51 døde og over 100 såredes. Nelson blev hårdt såret og døde på dækket 3 timer senere. Warrior, i tjeneste 1860, var verdens største, bedst armerede og hurtigste krigsskib. Med sejl gjorde det 13 knob, med sejl og damp 17,5 knob. En sjov detalje var, at man hejste propellen op, når man gik fra motor til sejl. Propellen vejede 30 ton og var 7 m i diameter. Datidens foldepropelsystem. Imidlertid gik udviklingen så hurtigt, at allerede 10 år gammel blev Warrior taget ud af tjeneste. Det blev også til en havnerundfart for at bese nutidens krigsskibe. Der var både destroyere og et enkelt hangarskib og dertil et utal af mindre fartøjer, som jeg ikke husker navnene på. Hele dagen gik med besøget, som var interessant og oplysende. Der er også et ubådsmuseum ikke langt fra vores havneplads, men nu må vi se, hvor længe blæsten varer ved.