Overliggerdag i Cherbourg

2012-06-26

Efter vejrmeldingen her til morgen beslutter vi at vente med Guernsey til i morgen. Vi går en tur rundt i byområdet omkring havnen. Der er meget velholdte plæner og bede med flotte blomster. Ja tænk, der er palmer, og de ser ud til at være ægte! Husene er ligeledes velholdte, ligesom gader og veje er rene og pæne. En kontrast til England, hvor alt var i dårlig forfatning. Ingen klippede rabatter og plæner, offentlige pladser og torve trængte til en kærlig hånd. Promenaden i Brighton så på afstand flot ud, men kom man tættere på, så alt ud til at være i forfald. Den lave skat sætter sit præg på alt det, vi i Danmark betragter som et offentligt anliggende at holde i orden. Fandt man endelig et fint blomsterbed, var der et skilt, der fortalte, at det var givet af private, firmaer eller byrådet. Her i Frankrig virker alt helt anderledes – opløftende. Nå, men efter lidt indkøb og et kik på en udstilling om 2. verdenskrig i Cherbourg var vi blevet sultne. Frokosten kom til at bestå af en fransk specialitet, blåmuslinger med frites og hvidvin til. Det smagte bedre end ventet, men alligevel var der lidt tilbage på tallerknen, da vi var færdige. Tilbage på havnen mødte vi et dansk par, Leif og Sussi, gaster på en dansk båd fra Vejle på vej til Middelhavet. Det endte med, at vi besøgte dem på båden, en Janneau 45, Thalassa, og hilste på skipper Niels og hans kone Lene. Det blev til hyggeligt samvær med lidt rødvin til. Men vi måtte hjem i ordenlig tid, da vi skal sejle kl. 4 i morgen tidlig for at følge strømmen ud.