Cherbourg – St. Peter Port

2012-06-27

Tidlig op, afgang 04,15. Ingen vind. Lidt morgendis. Medstrøm helt fra starten. Ved Caps de la Hague startede strømmen for alvor. Vinden var imod, strømmen med, så vi måtte tåle 1-2 mil med ret kraftig ”overfall” 1-2 m bølger, meget krappe. Vi bankede en del pæle, men ikke nær så slemt som ved The Needles ved Isle of Wight for et par dage siden. Til gengæld var strømmen på 5,9 knob årsag til, at vi var oppe på at sejle 12,5 knob over grunden i starten af Alderney Race. Vinden var 4 m/s her, men aftagende til 1-2. Tiltagende var til gengæld tågen, og resten af turen til Guernsey foregik i tåge, nogle gange helt tæt, andre gange lidt lettere, akkompagneret af lydsignaler fra fyr ved indsejlingen til St. Peter Port gennem Little Russel. Vi var hurtigere end ventet, ankom kl. ca. 9,45, trip 35,5, men ifølge Reeds Almanak er der 42 mil, som vi brugte 5½ time til. Det var årsagen til, at vi måtte vente ca. 1 time på at komme over muren og ind i Victoria Marina. Vi tog en hurtig beslutning, købte 4 overnatninger og skulle kun betale for 3. Det betyder en døgnpris inkl. alt på 20 £ - ikke helt tosset på et så udpræget feriested langt til havs. Efter frokost og en tiltrængt ”farfar” vil vi se lidt på byen.