Overliggerdage i St. Peter Port, Guernsey

2012-06-28 to 2012-06-30

Den første dag var vi på cykeltur. De eneste cykelstier, vi kunne finde, var på den nordlige del af øen. Først til St. Sampson, derefter mod Vale. Her så vi en del forfaldne drivhuse fra tiden før EU, da man producerede tomater. Andre EU-lande udkonkurrerede tomatavlerne, som så slog sig på jordbær. Det gik åbenbart heller ikke, da disse steder nu ser meget forfaldne ud. Turen gik fra Vale ud mod østkysten forbi mange flotte huse, og vi kom så til en dejlig bugt med masser af småbåde for svaj – Bordeaux Harbour. Så igen mod syd til Vale Castle, hvor tyske betonfundamenter vidnede om tysk besættelse under krigen. England så åbenbart gennem fingrene med besættelsen og en del af øboerne følte sig svigtet af England. Der var fra slottet en god udsigt over Little Russel og St. Sampson. Hos slagteren i St. Sampson købte vi 2 dejlige bøffer, men prisen var også derefter 16,5 £, eller 75 kr. pr. stk.
Dagen derpå måtte der arbejdes. Først vaskede vi, så købte vi ind, og endelig var jeg i masten for at skifte motorlyspæren. Desværre hjalp det ikke, så vi må bruge ankerlyset i stedet!! Sidst på eftermiddagen var vi på en bustur øen rundt. Pris 1 £ pr. billet. Det mest iøjnefaldende på turen var de mange stengærder af den rødlige granit, der er karakteristisk for øen. Den sidste turistdag på Guernsey brugte vi til at besøge Cornet Castle, som ligger til bagbord, når man sejler ind til St. Peter Port. Oprindelig bygget på en lille klippeø til forsvar af havnen. Tyskerne har også her bygget betonfundamenter og en mole ud til fæstningen. Den engelske konge forærede fæstningen til Guernsey i 1947 som tak for trofast og loyal indsats i 1. og 2. verdenskrig. Hver dag kl. 12 affyres en gammel kanon: ”The noon day gun”, hvilket vi overværede. Derudover så vi museerne, der er indrettet i fæstningen. Militia Museum om de lokale styrker, der gennem århundrede har forsvaret øen. 201 Squadron Museum om en RAF-eskadrille med hjemsted på Guernsey, der deltog i både 1. og 2. verdenskrig. Endelig Maritime Museum, der fortæller historien om Guernsey og havet. Med handel ad søvejen tilbage til romertiden. Overvældet af de mange indtryk drog vi hjemad, dog blev vi forstyrret af en højttaler, som havde lydt hele dagen. Det viste sig at være kommentatoren til et bilræs, hvor de skulle køre ½ mile ad snævre gader på tid. Vinderen brugte kun 27 sek. Så endelig hjemme igen for at slappe lidt af inden beslutningen om morgendagens sejlads til Jersey tages.