St. Peter Port (Guernsey) – St. Helier (Jersey)

2012-07-01

Da vi skulle forlade St. Peter Port ved middagstid for at få strømmen med mod Jersey, måtte vi op allerede kl. 05,00 for at flytte båden ud af havnen, mens der var højvande. Ved middagstid ville der være ebbe i havnen og umuligt at komme ud. Udenfor fik vi fortøjet til en venteponton og fik en lur. Afgang kl. 11,30 i frisk vind 8-11 m/s og en del sø. Men med vinden agten for tværs går det, om end det er fast arbejde at holde skuden på kursen, da den gerne vil skære ud i den grove sø. Vi har reb i storen og fuld fook. Det giver et gennemsnit på ca. 8 knob. Bortset fra enkelte sprøjt i cockpittet er turen tør. Overhalingerne gør, at vi bliver smidt lidt rundt, og vi har derfor begge livliner på. Som det første i St. Helier tanker vi. Dieselen her er billig – 82 p/l. Det svarer til 7,50 kr. Ventetiden i St. Peter Port gør nu, at der her er højvande, så vi kan sejle ind over muren og finde os en plads med det samme. Vi finder en rigtigt fin plads helt inde i bunden af St. Helier Marina. Prisen er her det dyreste, vi har oplevet – ca. 300 kr. pr. nat. Afgang kl. 11,30. Ankomst kl. 15,00. trip 25 mil.