St. Helier (Jersey) – Dielette (Frankrig)

2012-07-03

Efter hurtig morgenmad gik vi fra St. Helier kl. 04,45 (lokal tid).
Vinden var sydlig, og de første 10 mil gik for fulde sejl mod syd og øst rundt om grundene på sydsiden af Jersey. Vi havde ca. 1,5 knob med. Mine udregninger sagde, at der først er strøm mod øst, derefter mod nord 1-2,5 knob. For at alt skulle flaske sig, så der er vand nok over muren ind til havnen, skulle vi være ved Dielette ikke senere end 1½ time efter højvande – der er højvande kl. 9,10, altså ankomst inden kl. 10,40. Ifølge Reeds kunne man anduve ved højvande +/- 3 timer med en dybdegang på 1½ m. Imidlertid stod der intet om, hvornår der var 2 meter over muren, som vi jo behøver. Jeg sjussede mig til højvande +/- 1,5 time. Desuden ville strømmen vende efter ca. 5 timer, så det var med nogen spænding, at vi nærmede os Dielette. Imidlertid gik alt som planlagt. Modstrømmen kom først ca. ½ mil fra havnen. Vi sejlede over muren med 3 meter vand kl. 10,30 – 10 min. før mit beregnede tidspunkt. Loggen viser 31,5 mil. Opmåling i kortet 39,5 mil, så strømmen var en vigtig medspiller i dag. Undervejs så vi en del suler, en elegant hvid fugl med sorte vingespidser, og jeg så en enkelt delfin svømme langs båden og forsvinde foran den. Det gik Jonna desværre glip af. Port Dièlette er en hyggelig havn, men der er ingen indkøbsmuligheder. Derfor er der gratis shuttletransport til nabobyen Les Pieux. Det benyttede vi os af, mest for at være turister. Det blev til et besøg i den katolske kirke, indkøb af fiskenet og en enkelt øl. I morgen er der springflod, i Dielette ca. 10 m, så vi er lidt spændte på morgendagens tur gennem Alderney Race rundt om Cap de la Hague til Cherbourg.