Dielette-Cherbourg

2012-07-04

Afgang kl. 7,30. Ankomst kl. 11,00. Vejret: Overskyet, småregn ind imellem. Sydlig vind 6-8 m/s. Vi afgik 1½ time før højvande, så vi kunne passere muren. Det betyder, at vi får mest mulig medstrøm op gennem det berygtede Alderney Race og rundt Cap de la Hague. Medstrømmen skulle så holde sig næsten til Cherbourg, hvilket kom til at passe perfekt. Først lidt medstrøm ca. 1 knob, så øgede den gennem racet til 6-8,8 knob. Vores peak gennem racet var 15,8 knob over grunden. Vi gik med motor og storsejl. De sidste 13 mil mod Cherbourg for sejl og det var en behagelig sejltur for 6-8 m/s foran for tværs. Den stærke medstrøm i Alderney Race skyldes, at der er springflod i morgen med en koefficient på 99. Det vil sige, at forskellen på høj-og lavvande er den højest mulige. Den største oplevelse på turen var de 5-8 sømil gennem Alderney Race (30 min.). Vandet sydede og kogte i den stærke strøm, der som skrevet nåede op på 8,8 knob. Bølgerne kom alle vegne fra. Båden hoppede og dansede af sted. Ind imellem bankede vi pæle ud af søerne. Det var ren vandrutchebane med livliner på. Godt, at vind og strøm havde samme retning – ellers!!!