Cherbourg - St. Vaast la-Hague

2012-07-06

Afgang kl. 8,30 – så strømmen fører os mod øst. Det går fint de første timer, 10-11 knob over grunden. Efterhånden som kursen bliver mere sydlig, aftager strømmen gradvist. Da vi mangler ½ mil, er strømmen stadig lidt med. Vi sejler ind kl. ca. 11 – højvande 11,30, så der er ingen problemer med at komme ind. Da indsejlingen til havnen tørrer ud ved ebbe, kan vi kun komme herfra igen ved højvande. Det betyder, at vi må påregne modstrøm på det næste stræk mod øst langs invasionskysten. I eftermiddag gik vi en tur rundt i byen. Vi fandt en besynderlig butik, som havde alt mellem himmel og jord. Vi købte to tragter (til vin), noget brød, afskåret spegepølse, 2 fl. vin og 1 calvados. Butikken hedder M. Grosselin og havde firmabilen holdende udenfor. Hen under aften, ved lavvande, gik vi en tur langs stranden. Og ganske rigtig – indsejlingen var helt tør. Jeg gik på bunden og fotograferede ind- og udsejlingen uden vand! Lidt specielt. Trip 21,9 (Reeds 28). Log 11488.