Feriedage med familien

2012-07-12 to 2012-07-20

Den 12.7. var vi på besøg på museet ”Le grand Bunker” i Quistreham. Vi cyklede derhen i tørvejr – næsten. Siden brød regnen rigtig løs, og da vi kom hjem, måtte der skiftes tøj fra yderst til inderst. Resten af dagen regnede væk. Den 13. tog vi afsked med ranumfolkene og bød velkommen til Lea, Mette og Niels. De havde kørt hele turen herned i ét stræk, hvorfor de behøvede nogle timer på øjet. Dagen efter besøgte vi Omaha Beach, hvor især den amerikanske kirkegård var en rørende oplevelse. På hjemvejen var vi forbi Arramanches, hvor resterne af kajanlæggene, som blev bugseret over kanalen i forbindelse med invasionen, stadig ligger spredt i farvandet og på stranden. Det blæste en del, så en tur på havet blev det ikke til. Til gengæld sejlede vi en tur til Caen, hvor vi bl.a. passerer Pegasusbroen, som var en vigtig brik i invasionen. Havnen i Caen ligger næsten helt inde ved centrum, så det var et godt udgangspunkt for at kikke nærmere på byen. De mange gågader med et væld af butikker, kirkerne og slottet. En tur med et lille tog gav et godt indtryk af byen. Dagen efter gik turen tilbage til Quistreham, hvor bilen, cyklerne og gummibåden var efterladt. Niels og Mette måtte bruge en hjemmedag på tøjvask. Jonna og jeg tog bilen og kørte til Bayeux, hvor vi så tapetet. Derefter kirken, hvor tapetet har været ophængt, Notre Dame de Bayeux, første gang ved indvielsen af katedralen i 1077. Tapetet er et fantastisk stykke håndværk, og det er utroligt, at hør og uld kan holde i mindst 1000 år og endda bevare de klare farver. Herefter gik turen til Sainte Mére-Eglise. Mest kendt for menig John Steele, hvis faldskærm hang fast i kirketårnet. Hvordan og hvor kan stadig ses. Byen også kendt som den franske landsby, der blev D-dagens først befriede by. På vejen hjem besøgte vi Pointe du Hoc, forbjerget, hvor James Rudder klatrede op ad rebstien sammen med sine US-rangers og led svære tab. 360 startede og kun 90 nåede toppen. En heltebedrift næsten uden betydning, da der ikke var de kraftige kanoner deroppe, som man havde efterretninger om. Sidste dag sammen med Lea, Mette og Niels kørte vi til Deauville. Spiste frokost på en af byens mange hyggelige fortovsrestauranter. Derefter gik vi en tur langs strandpromenaden, hvor også andre berømtheder har promeneret. Jeg nævner i flæng: Burt Lancaster, Clint Eastwood, Sophia Loren og så en del af familien Fristrup fra Danmark. Herfra til Honfleur, hvor vi går en tur rundt om det hyggelige havnebassin, omkranset af de høje, smalle, karakteristiske Honfleurhuse. Så er det pludselig fredag, og Lea, Mette og Niels skal videre sydpå mod St. Michel, hvor de skal møde Mettes forældre, Marianne og Niels. Lige inden afgang når jeg at hente 20 l billig fransk rødvin i Lidl i Cael. Vores plan er at begynde hjemturen mod Danmark lørdag.