Roompotsluis-Stellendam

2012-07-26

Det er Jonnas fødselsdag, men fejringen blev minimal, da vi skulle op kl. 5,30. Afgang kl. 6,00. Vinden er 6-8 m/s fra NØ. Vi krydser, og søen er i starten ret grov. Efterhånden går det bedre. Jonna passer SMS og tlf.opkald – jeg passer roret. Vi krydser sammen med en hollænder, bådtype ukendt, men vi lægger afstand til ham, bl.a. fordi vi slår, når vinden skraller, mens han bare fortsætter. Det går faktisk så godt, at vi sejler 5 mil forbi indløbet til Stellendam og må tilbage igen. Men Jonna var tilfreds. Hun fik en god lang sejltur på sin fødselsdag. Og hvad kan man ønske sig mere, når man som hun elsker at sejle for sejl. Det var så planen, at vi skulle gennem slusen og ind i Marinaen for at fejre Jonna. Men broen ved slusen var i stykker og åbnede først kl. 18, så vi beslutter at blive udenfor, da vi igen i morgen må tidligt op for at få strømmen med. . Sidst på eftermiddagen fik vi besøg af 2 toldere. De skulle ”make paperwork”, som de sagde, så de så på pas og bådens papirer. En grundig gennemgang at bådens indhold undlod de, da vi fortalte, at vi ikke havde cigaretter ombord og kun 3 fl. sprit. De grundede længe over vores køb af rød diesel i England og på Jersey, men vi slap for videre tiltale. De ønskede endda Jonna tillykke med fødselsdagen.