Lemmer-Leeuwarden-Garnwerd-Groningen

2012-07-30 to 2012-08-01

Nina og Jens Jørgen påmønstrede som planlagt i går. I dag går turen nord på ad Standemastroute til Leeuwarden, hvor vi overnatter inde i byen. Vejret var overskyet med truende skyer, men det blev ikke til det store med regnen. Dagen efter videre mod Groningen. Sidst på dagen må vi erkende, at vi ikke kan nå Groningen i dag. I stedet overnatter vi i en lille, hyggeligt hollandsk landsby – Garnwerd. Lige ved kanalbredden er der en hyggelig restaurant, hvor vi spiser lækker seetung med tilbehør. Dertil en god hvidvin. J.J. insisterer på at betale mad og vin, da det samtidig er markering af Nina og Jens Jørgens 40-års bryllupsdag. Dejlig mad og hyggelig aften, som afsluttedes med en gåtur rundt i byen. Fine haver, stokroser og store hvide hortensiaer.
Onsdag går turen videre til Groningen, hvor vore gaster fra Nibe vil afmønstre for at rejse tilbage til Lemmer med bus og hente bilen og sætter kursen mod Nibe. Det tager os ca. 2 timer at komme igennem Groningen, dog afbrudt af middagslukningen af broerne fra 12-13. Eftermiddagen bruges på at se byen og gøre lidt indkøb. Der grilles om aftenen og drikkes god vin. Hyggeligt. Men i nat brød et uvejr løs over Groningen. Det lynede, tordnede og regnede i næsten 2 timer. Ingen af os kunne mindes at have oplevet noget lignende. Efter morgenmaden drog Nina op Jens Jørgen så i bus mod Lemmer. Hyggelige dage, hvor hyggen gik hånd i hånd med det nyttige, da vi er nået et godt stykke nærmere Danmark.