Helgoland- Ankerplads i Eideren

2012-08-05

Efter tidlig morgenbad og –mad var vi en tur på fuglefjeldet, som ligger på øens højeste klinter mod vest. Det var meget fascinerende at se de røde klinter med rider, suler og måger så tæt på. Kl. ca. 10,30 afgang fra Helgoland i sol og næsten ingen vind, men en behagelig afsked med Nordsøen i denne omgang. Det gik smertefrit igennem Eider Speerwerk, men derefter kom problemerne. Klapbroen ved Tønning gav signal om snarlig åbning, men da der ikke skete noget den næste time, prøvede vi at få en forklaring i Tønning. Da det var søndag, åbnede broen kun efter opkald, og jeg havde ikke nummeret. Jeg lånte en mobiltelefon og fik nummeret af en sejler i havnen, og ringede til brovagten. Han var just nu på broen og ville åbne. Vi gik ud af Tønning med 2 m vand i indsejlingen, og da vandet ville falde ca. 3 m mere, turde vi ikke blive i Tønning natten over. Dybden, hvor vi lå, var kun 2,4 m, og da vandet jo ville falde 3 m yderligere, ville vi stå på tør bund. Derfor sejlede vi ud og passerede broen for lidt øst herfor at kaste anker for natten. Slusen til Friderichstad var også lukket, så vi kunne ikke komme til nogen havn under de givne omstændigheder. Vi har nu ankret i en bund med god plads og dybde, så det bliver spændende, om vi har vand under kølen i nat. Ankomst ankerplads kl. 18,l5. Trip 37,5. Log 12163.