1. overliggerdag i Gislövs Läge

2013-05-29

Vi valgte at ligge over, da vinden stadig var temmelig hård fra morgenstunden, og desuden regnede det af og til. Ved middagstid klarede det op, og om eftermiddagen var vi med bus til Trelleborg. Vi besøgte resterne af vikingeborgen Trelleborg. Ca. ¼ af ringvolden var reetableret sammen med en indgangsport og nogle huse. Husene lignede dem, vi så i Hedeby ved Slesvig både i udseende og indretning. I midten et ildsted, omgivet af sovepladser med skind fra køer og får. I den ene ende en væv og i den anden en sti til husdyrene. Byen var ikke specielt spændende. Vi gik en tur langs gågaden og fandt Claes Ohlson i et indkøbscenter. Jeg købte nogle pærer til loftsbelysningen som reserve, desuden købte jeg en lille lommelygte, som er god at have, når ting skal repareres/efterses på de mærkeligste steder i sådan en båd! Vejret var solrigt, men stadig noget blæsende. Imidlertid fandt vi et godt grillsted mod vest bag klubhuset med både sol og læ. Her grillede vi sammen med Birgitte og Poul og Jette og Johannes fra Herning. De var på deres første tur som pensionister. Deres plan var at sejle Østersøen rundt, dog uden at besøge Skt. Petersborg. Det blev en hyggelig aften, som sluttede med kaffe/te ombord på Freja.
Til slut aftalte vi at sejle kl. 7,30 i morgen med kurs mod Ystad.