Oxelösund-Västre Stendörren

2013-06-27

Næsten uden vind for motor mod Stockholm. Vejrmeldingen er lidt ulden, men barometret stiger, og der skulle blive mere sol mod weekenden, så vi har lagt os for hækanker ved Västre Stendörren siden om side med Aphrodite. Vi håber på stille vejr og kun lidt vind fra sydlige retninger. Midt på eftermiddagen kom en hollænder, som skulle lægge til klippen for første gang. Det gik ikke ret godt. Han smed hækankeret, mens motoren gik bak, hvorved han kørte ankerlinen i skruen. Heldigvis var der så meget vand ved klippen, at vi kunne lægge ham langskibs. Han kunne ikke selv klare at få linen af skruen – men det kunne Poul. Han iførte sig dykkerudstyr og fik efter en del forsøg linen fri. Den blev rykket, snoet og skåret løs. Alt lykkedes – Poul var våd, men manden glad, så alt var næsten godt. Hollænderen manglede dog sit anker. Det blev senere på dagen bjærget af et svensk par på tur i deres gummibåd. Så dagen endte godt. Hollænderen blev liggende langskibs ved klippen. Skruen var befriet for linen, og ankeret var fundet. Og senere sluttede en dejlig dag på klippen med rødvin og bøffer i solskin.