1. overliggerdag i Wasahamnen

2013-07-05

Efter morgenmaden var der storevaskedag af Freja – både ude og inde. 4-5 dage i naturhavn sætter sine spor, og de blev så slettet. Jeg brugte en ny taktik. Afvaskning i fersk vand med voksholdig shampoo. Derefter skylning med saltvand og ingen aftørring. Resultat: Fik en båd uden kalkaflejringer. Glasfiberen virker mere blank og skinnende end sædvanligt med ferskvand.
Kl. 10,30 var der afgang på cykel til dagens turisttur. Først langs kystvejen hen til broen ved Rigsdagsbygningen. Her parkerede vi cyklerne og gik op mod kongeslottet. Det var præcist så kedeligt, som vi huskede det fra vort besøg i 2010. Derefter tur igennem Gamle Stan med et kik ind i den tyske kirke. Gamle Stan er stadig charmerende med smalle, brostensbelagte smøger og gyder. Tilbage ad Riksgatan gennem Rigsdagen fik vi øje på et tilbud om rundvisning. Det var ganske gratis, så det hoppede vi på. Efter et grundigt sikkerhedstjek var vi klar. Det blev en god oplevelse, hvor vi besøgte udvalgslokaler såvel som både den gamle og den nye rigsdalssal. Den nye rigsdagssal var smukt integreret i det allerede bestående bygningsværk og i øvrigt taget i brug i 1971. Sveriges rigsdag består af 349 valgte medlemmer, 44% kvinder, gennemsnitsalder omkring 45 år. De sidder ikke partivis i salen, men derimod lensvis, så f.eks. alle valgt i Stockholms len sidder sammen i salens højre side. Salen er naturligvis noget større end vores folketingssal. Foruden siddeplads ved borde til 349 medlemmer er der plads til ca. 450 tilhørere, en hel del flere end der er plads til på Christiansborg. Efter en slentretur ad Drottningegatan og en dejlig frokostanretning gik turen hjemad. Dog måtte vi handle ind på Karlaplan på Østermalm. En oplevelsesrig dag går på hæld, og de mange indtryk og ikke mindst billeder må have lidt tid til at sætte sig. I aften er der booket vaskemaskiner, som er inkl. i havneafgiften her, Jonna må igen i sving med vasketøjet.