1. overliggerdag i Gudhjem

2013-07-22

Dagen startede med projekt ”Vand på tanken”. Der var ingen slange på vores side af havnebassinet, så vi måtte trække en slange over havneindløbet ved hjælp af en line. Mit ankerbly brugtes til at trække slangen ned, da der pludselig var både, der ønskede at passere. Det gik fint, og vi og en del andre fik vand. Kl. 10 overværede vi korsang i forbindelse med færgens første afgang mod Christiansø. Kl. 10,30 var der afgang med turistbåden Thor til Helligdomsklipperne. Det blæste så meget, at båden ikke kunne lægge til derude, så vi sejlede tilbage igen efter at have set Tørre Ovn, Våde ovn, Lyseklippen, Helligdomsklippen, Sorte Gryde og en del andre seværdigheder, som skipperen berettede om undervejs. Tilbage i Gudhjem kom frokosten til at bestå af en ”Sol over Gudhjem”, ledsaget af en god fadøl på Gudhjem Røgeri. Efter lidt afslapning til fadøllen var vi igen i aktivitet. Vi gik ad kyststien til Melsted. Det var en meget smuk tur. På hjemvejen var vi i Brugsen på indkøb. Hjemme igen gav havnemesteren besked om, at porten ville blive lukket, så vi ikke kunne komme ud. Til gengæld ligger vi mere stille end sidste nat, da vinden drejede fra vest mod øst. Vi grillede til aften, og efter det gik vi med Sonnes besætning, som er forøget med Kaj og Steffen, Hobrosejlere, som skal sejle Sonne hjem til Hobro, op til Gudhjems udsigtspunkt og nød udsigten over mod Christiansø, og på vejen hjem så vi ”lukkede” åkander i en sø helt oppe på bakken.