1. overliggerdag i Rønne – Jonnas fødselsdag

2013-07-26

Op før 7 for at sætte signalflag i riggen. Det blev til T-LØK-JONNA-2013. Så gang i kaffebrygningen. Efter morgenbadet nød fødselaren og skipperen morgenmaden. Vore naboer fra Dragør ville sejle hjemad, men inden var de ombord til kaffe og bitterdram. I ”Kort og godt om Bornholm” havde vi læst om en byrundtur, hvor man passerede seværdige bygninger og områder i byen. Den tur startede vi på kl. 11. Den begyndte lige oven for havnen ved Skt. Nicolai Kirke. Her var vi inde i kirken, som ikke var videre speciel. Organisten øvede sig til aftenens koncert – det fik os til at fravælge koncerten. Derefter så vi nogle huse, som var opført efter russernes bombardement den 8-9. maj 45. Herefter gennem smalle, brostensbelagte gader og stræder, hvor vi så Bornholms mindste hus. Vi kikkede lige indenfor i Bornholms Keramikmuseum, hvor der var mange eksempler på den fine bornholmske keramik, fremstillet af kaolin. Så videre til Store Torv, hvor frokosten blev nydt. Vi fandt et skyggefuldt sted, da varmen efterhånden var næsten ulidelig. Efter en god lang pause gik vi videre til området ved Østre Anlæg, som er præget af de træhuse, den svenske stat forærede byen efter bombardementet. Så var vi trætte og måtte hjem på båden for at få en velfortjent lur. Dagen sluttede med et godt måltid mad. Forret torsk, derefter irsk oksefilet med tilbehør. Dertil en god Valpolicella Superiore Ripasso. Aftenkaffen fik vi ombord, mens vi lyttede til harmonikamusik fra en mindre fest i ”Mestersvig” – galeasen Mesters samlingssted på Søndre Havn. Signalflagene blev taget ned – Dannebrog ligeså, og således sluttede Jonnas fødselsdag 2013. Det var i øvrigt også vores 39-års bryllupsdag.