Nibe-Bønnerup

2014-05-02

Så oprandt endelig dagen, hvor vi skulle tage det første beskedne skridt mod Haparanda. Dagen skulle vise sig at blive både solrig, dejlig og unødig spændende. Vi startede kl. 9,10, log 15.000, fra Nibe. Vinden var svag fra NØ, så det blev motor mod Aalborg. Efter 45 min. ventetid ved vejbroen videre mod Hals for motor. Vinden var nu SØ 2-4 m/s. Kl. 14,30 var vi ved Hals. Vi besluttede at fortsætte mod Øster Hurup for sejl, da vi netop kunne holde op dertil. Kl. 17,30 skulle vi så anløbe Øster Hurup havn. På vejen ind rørte vi en sandrevle, som vi hurtigt kom fri af og fortsatte ind på ca. 3 m vand. Mellem molehovederne ramte vi igen en revle. Da moderate dønninger bagfra løftede os lidt længere ind, troede jeg, vi kunne komme ind og fortsatte for motor. Pludselig stod vi ganske stille og fast. Vi fornemmede, at både foran og bag kølen var der sand. Over VHF kom jeg i kontakt med en ældre mand, som kom ud på molen. Han fik bomdirken over og forsøgte at krænge båden, men, men - vi bevægede os ikke ud af stedet, selv for fuld motorkraft. Efter ca. 1 time kom en fisker os til undsætning. Vi fik båden drejet rundt, så vi kunne forsøge at komme ud samme vej, som vi kom ind. Da alle vore anstrengelser sattes ind på samme tid, lykkedes det at få båden fri af revlen mellem molehovederne. Men vore problemer var endnu ikke ovre. Revlen, vi ramte på vejen ind, var der stadig. Efter 5-10 min. lykkedes det ved egen kraft at komme fri. Klokken var nu 19, men vi var fri og havde ikke fået nogen skader, så vidt vi ved! I dønningen i havnehullet var mine bekymringer knyttet til roret. Nu var det heldigvis magsvejr, så roret rørte ikke bunden.

Vinden havde lagt sig helt, og vi havde en problemfri aftentur til Bønnerup. Efter en smuk solnedgang ankom vi kl. 21,45. Log 64,60. Nu er vi i gang og kom så ikke og sig, at det er kedeligt at sejle! Nu gik det godt, men hvis er ansvaret, når der i Havnelodsen står, at der er mellem 2,1 og 2,8 m alt efter vind og vejrforhold. Manden på molen fortalte, at problemet var offentliggjort på klubbens hjemmeside. Det var da også smart, for klubbens medlemmer kan ikke komme ud. Så har de vel ikke behov for at vide, at man ikke kan sejle ind med en dybgang over 1,5 m.