Overliggerdag i Bogense

2014-05-05

Om formiddagen fik vi besøg af Henning, som vi mødte i det sydfynske sidste år sammen med Inger Lis i deres Harmony 38. Han ville gerne sammen med Inge Lis køre os lidt rundt for at få et indtryk af Nordfyn. Vi besøgte første Gyldensteen Strand. Et stort inddæmmet område på 614 ha, som indtil 2011 har været anvendt til landbrugsformål, hovedsagelig græs, høslet, løg og kål. Aage V. Jensens fond erhvervede i 2011 arealet med det formål at gennemføre en marin og fersk naturgenopretning. Fjernelse af dele af digerne i foråret 2014 gjorde, at havet har indtaget et 214 ha stort område. Den østlige del er et ferskvands sø- og rørskovsområde på 144 ha. Projektet giver mulighed for videnskabelige undersøgelser af flora og fauna, hvorfor man lige nu er i gang med at indrette bygninger til disse formål. Klik her og læs mere: http://www.avjf.dk/avjnf/ny-kystlagune-ved-gyldensteen-strand-fyldt-med-vand/.

Herefter gik turen til Æbelø ebbevej. Vi måtte lige se området, da Henning er født på Æbelø og gerne vil vise os sin barndoms land. Efter at have set H.C. Andersens golfresort og hovedbygningerne til Gyldensteen Gods gik turen tilbage til Bogense. Her nød vi en dejlig frokost hos Inger Lis og Henning og dertil en god snak om sejlads, slægtsforskning, lokalhistorie og meget andet. Ovenpå alt dette og vort besøg i februar i forbindelse med vores foredrag i sejlklubben er det vist vores tur til at gøre lidt gengæld. Henning og Inger Lis kom til aftensmad på Freja. Hyggeligt at være sammen med mennesker, man kan snakke med i timevis uden at kede sig. Senere dukkede Bodil og Niels Arne op. I februar havde vi talt om en bordforlænger til cockpitbordet i Freja. De havde en i overskud, da de havde skiftet deres 33’er ud med en ny 36’er. Desværre passede bordet ikke helt, og prisen kunne vi heller ikke enes om, så handlen gik i vasken, men vort besøg i Bogense vil altid fylde i erindringen om hyggelige mennesker med en utrolig gæstfrihed og et smittende humør.