Klintemåla – Häradskär

2014-05-26

Afgang Klintemåla kl. 8,15. Satte sejl efter udsejlingen – vind 4-6 m/s fra vest. Det gik faktisk godt, dog kneb det enkelte steder med at stå højde nok, så jerngenuaen hjalp. Vinden går i SØ, og vi får slør nordover. Med og uden spilet forsejl tager vi kampen op med et par svenske sejlere. Efter 5 timer er afstanden mellem os kun få hundrede meter. Vejrmeldingen siger kuling fra midnat, så vi har ledt efter et godt sted for natten. Valget faldt på en gammel lodshavn – Häradskär – som ligger på vestsiden, hvilket giver læ fra NØ, som kulingen er varslet fra. Farvandet her er meget grundfyldt, så kort og skitser bliver studeret nøje. Ved passage mellem 2 grunde på vej ind fandt vi overetmærker, så det gik fint. Men, men – da molehovederne er forskudte, falder jeg lidt mod bagbord for ikke at komme molehovederne for nær. Derved kommer jeg ud af overetmærkernes linje, og pludselig rammer vi sten, og kort efter står vi på grund. Farten var ikke så høj, måske 3-4 knob. Alligevel lyder det ikke særlig godt. Men det værste er, at vi står hårdt i stenene, og at vi er helt alene i verden, her i de yderste skær. Efter en del forsøg, som ikke giver det ønskede resultat, beslutter vi at sætte alle sejl og forsøge at dreje båden udad. Samme vej, som vi kom ind. Pludselig med klodshalet storsejl og bakket fok kommer der lidt vind, og vi krænger over og med god motorhjælp lykkes det os at bringe Freja flot. Py-ha, godt vi kom fri, for der var lang vej efter hjælp. Jonna har tjekket kølboltene og mener, at vi ingen skader har. Båden er stadig tæt, og hvad vigtigere er, hun har stadig tillid til skipperen og ønsker, at vi skal fortsætte turen. Sådan kan det gå, når man vil besøge en gammel lodshavn og undlader at få lodsbistand!! Lige nu er NØ-vinden kommet, men vi ligger godt og sikkert fortøjet og flyder. Så nu må vinhønen holde for og yde sit bidrag til slutningen på en dejlig sejldag, der endte lidt for spændende. Vi har ikke helt styr på, hvornår vi kom i havn, måske omkring kl. 18. Log 45,5.