Häradskär-Fyrudden

2014-05-27

Ovenpå gårsdagens oplevelser var der tid til eftertanke ved morgenkaffen. Måske var det en god idé at blive medlem af Svenske Sjøredningsselskab. Efter at have konsulteret Jørgen Djørup for adresse, pris m.m., blev beslutningen taget. Vi tilmeldte os fluks over nettet. 500 sv.kr. for et pensionistmedlemskab for 2014. Resten af formiddagen blev brugt på ø-vandring, hvor vi bl.a. besøgte lodsens hus, Häradskär Fyr og fyrmesterboligen. Efter frokost en god middagslur for både skipper og frue. Ved eftermiddagskaffen kom havnemesteren og meddelte, at vi lå på hans plads, og at den lange fortøjning måtte fjernes af hensyn til kommende gæster!! Nå, men vi bød på kaffe og kage, hvilket formildede ham. Vi fik en god snak om øen, hvor han er født i en lodsfamilie, som har rødder tilbage til 1650. Vi nævnte, at grunden til vores fortøjningsmåde var den lave vandstand i havnen. Ekkoloddet vist 1,8!! Han nævnte, at den hårde NØ-vind ville give lavere vandstand i havnen, hvilket vi jo også kender fra fjorden. Vi aftalte, at han skulle hjælpe os med at komme ud, så vi ikke i morgen ville stå på bunden. Han fandt ekstra fendere og dæk, da vi måtte vende båden på meget lidt plads og kunne ramme betonmolen. Kl. 17 slap vi ud af Häradskär uden skrammer. Lettede gik vi for motor ind til Fyrodden, ca. 5 sømil. Vinden var 10-12 m/s, men ikke noget problem. Nu ligger vi langskibs ved kajen med næsen i vinden og kan se frem til en rolig nat.