Washamnen-LĂ„ngholmen (59.32.20-18.34.63)

2014-06-01

Afgang kl. 11,00. Ankomst kl. 15,45. Log 22,8. Dagen startede med storevaskedag i Wasahamnen. Først bad til fruen og skipperen. Dernæst 3 maskinfulde vasketøj, der blev vasket, tørret og lagt sammen. Ind imellem morgenmad, påfyldning af vand og vask af båd. Jo, Wasahamnens gratis glæder blev udnyttet til det yderste. Da dette var vel overstået, var der afgang kl. 11. For motor ud af Stockholm mod nordøst til Waxholm. Her ville vi lige tjekke, om der fandtes bedre kort med flere detaljer end dem, vi allerede havde. En havnestewardesse var på pletten, da vi havde fortøjet. 80 kr. for et dagsbesøg, med mindre vi kunne klare vores ærinde på under 30 min., så var det gratis. Vi klarede at købe kort over Stockholm nord og købe æg og kartofler hos en gadehandler, alt på ca. 20 min. Så vi slap med skrækken og sparede 80 kr. Herefter videre mod nord med vinden i panden. Vinden drejede lidt mod øst og tog til ca. 5 m/s, så vi besluttede at sætte sejl. Det gik fint, men ind imellem måtte vi krydse. På et af benene gik vi indenom Långholmen, og på bagsiden af øen var der flydepontoner. Det lignede en klubhavn, og vi besluttede os for at undersøge dybdeforholdene. De viste sig at være gode, masser af vand helt ind. Vi lagde til og ganske rigtigt, det var KSSS’s klubhavn. KSSS står for Kongelige Svenske Segel Selskab. Det måtte være OK at ligge her for natten. Vel i land gik vi en tur for at undersøge forholdene nærmere. Vi kom til et stort klubhus lidt væk. Der var lys derinde og mennesker. Jeg råbte ”hallo”, og der kom 2 mænd frem. Det viste sig at være 2 polakker, der var i gang med renoveringsarbejde for KSSS. De kunne hverken engelsk, tysk eller svensk. Jeg forstod, at de arbejdede for et belgisk firma og skulle være her i 4 uger. De har åbenbart heller ikke kædeansvar i Sverige. Det var måske et godt sted at begynde, hvis man ønskede at gøre noget alvorligt ved den ulige konkurrence fra øst på arbejdslønnen på vore breddegrader. Nå, tilbage til båden og få gummibåden pustet op, for nu er vi i mulighedernes område for overnatninger ved klippen eller for anker. Efter søsætning blev gummibåden bundet op bag på Freja, så den ikke skal trækkes. Lige før aftensmaden skypede vi med familien fra Virum. Det var dejligt at se og høre dem. Efter en dejlig aftensmad og efterfølgende opvask er vi nu ved at falde ned med et glas vin. Nu har vi tøj, mad, vand og øvrige fornødenheder til 4-5 dage. Nu mangler vi blot skærgårdssommervejret – men vi håber, det snart kommer.