Ängskär-Kusön

2014-06-05

Vejrmeldingen var ikke helt entydig – vindretningen skulle blive NØ, men styrken varierende 4-11 m/s. Der meldes aftagende fra middag, så vi beslutter os for at krydse Gävlebugten. Efter en farveløl med Sean og Annika sejler vi kl. 11,30. Der var fin vind i starten 5-7 m/s, men efter ca. 10 mil falder vinden til 3-5 m/s. Det værste er imidlertid nogle ubehagelige dønninger på mere end 1 m’s højde. Da vinden er agten ind betyder det, at sejlene slasker i de store dønninger. Motoren startes, genuaen rulle ind og storsejlet klodshales for at stabilisere båden lidt. Sådan går de næste 6-7 timer. Dertil kommer, at besætningen efter nogle ærinder nede om læ havde mistet appetitten og havde det lidt underligt i maven. Det blev dog til en franskbrød og en kop te til frokost. Så det siger sig selv, at appetitten til aftensmaden var ret stor. Menuen blev lækre svenske kødboller med nye kartofler og agurkesalat. Vi ankom til øen kl. 19,30 og blev enige om, at en SXK-bøje var fin. Vi ligger fint i læ og vandet i vigen er spejlblankt. Solen brød igennem, netop som vi kom. Hvad vejrmeldingen heller ikke nævnte, var de små regnbyger, vi fik i løbet af eftermiddagen. Turen blev således ikke en af de mindeværdige – kulde, regn og begyndende søsyge. Og tænk engang, vi gør det frivilligt og betaler oven i købet mange penge for det!!!