Kusön-Agnö Storhamn

2014-06-06

Afgang kl. 10 fra Kusön efter en meget rolig nat. Vind var der intet af, så vi gik nordpå for motor. Efter ca. 1 time kom der mere vind, og vi satte sejl. Det gik faktisk fint – 5,5-6 knob for 5-6 m/s vind. Men træerne vokser ikke ind i himlen. Kl. 11,30 faldt vinden, og en modbydelig havgus/tåge drev ind over os. I ca. 4 timer var sigtbarheden 30-100 m, hvilket var meget ubehageligt. Vi beholdt sejlende oppe, men gjorde kun 3-4 knob. Det var egentlig fint nok, for så kunne vi høre motorbådene og samtidig ikke komme hurtigere frem, end vi kunne vige indenfor 30-50 m. Vi bad til, at tågen ville lette, inden vi skulle anduve Agnö. Det gjorde den heldigvis ca. 1 time, før vi ankom. Det var dejligt at kunne se omgivelserne igen. Vi ankom hertil kl. 17. Trods navnet Agnö Storhamn, var der umiddelbart ingen plads, selv om der kun var 5 både. De lå langskibs. Vi satte snuden ind mellem 2 både og lagde vores hækanker. 10 minutter efter sejlede den ene af motorbådene. Vi flyttede så og ligger nu også langskibs som alle de andre. Der blev grillet til aften, og i morgen ved vi ikke rigtig, hvor langt nord vi går. I det mindste sejler vi ikke, hvis tågen ligger tæt som i dag. Aldrig før har vi sejlet i så ukendt farvand så længe i så tæt tåge. Godt, der er noget, der hedder GPS. Jonna slukkede faktisk køleskabet for at være sikker på strømforsyningen til GPS’en. Trip 34,7 sm.