Agnö-Skatan Hamn

2014-06-07

Afgang Agnö Storhamn kl. 9,45. Ankomst Skatan 18,45. Log 45,7. I øvrigt kan jeg sige, at vi på vej herind rundede 1000 sm. på turen indtil nu. Turen i dag startede i vindstille, men efter en times tid kom der lidt vind. Vi satte sejl, tog dem ned igen kort efter, fordi tågen kom rullende. For ikke at opleve sejlads i tåge igen i dag forsøgte vi at finde en bøje lige udenfor en havn, men bøjen manglede, tågen lettede, og vi satte sejl igen. Det blev til ca. 30 sømil, inden vinden døde igen ind under aften. Vinden var hele dagen fra sydøst, og vi sejlede næsten hele vejen med spilet genua. Desværre var der kun 4-6 m/s, men det gik alligevel fremad med 4-5 knob. Tilsejlingen var lidt kringlet med en mindstedybde på 2,5 m, til gengæld mødte der os et fantastisk syn, da vi nærmere os havnen. I vigen var der på den ene side havnehuse og restaurant, på den anden side fiskerhuse. Vi ligger ved gæstebroen lige ved cafeen, har strøm og adgang til havnestuen med køkken, bad, badstu og toilet. Alt meget velholdt. Pris 130 kr. pr. døgn, men 25 kr. for et bad.Havnekaptajnen kom og bød os velkommen til Skatan. Han ville komme igen senere og opkræve havnepenge. Han kom med kasket og hele sit kontor under armen i en skotøjsæske. Heri havde han pengene og en seddel, hvor han noterede bådnavn, pris og nationalitet. Vi var de første danskere, der besøgte Skatan i 2014.