Overliggerdag på Ulvön

2014-06-12

I dag var der rigtig sommervejr. Morgenmad i cockpittet, uden telt!! Dernæst tilskuer til dykkerassistance til en svensk båd, der havde problemer med propellen. Så flyttede vi båden til et lidt bedre sted og fik cyklerne i land. Bevæbnet med rygsæk, penge og 2 øl begav vi os af sted på sightseeing på Ulvön. Turen gik først til det gamle Kapell fra 1622 – Norrlands ældste bevarede træbygning, rigt udsmykket indvendig med bibelske motiver både på vægge og loft fra 1719. Dertil kom, at Gud selv pryder indgangsdøren, og at der inde i kapellet var et smukt gammelt kirkeskib fra 1700-tallet. Kapellet var oprindeligt bygget af Gävlefiskere, som kom her og fiskede herfra hele sommeren. Om vinteren var der så mere stille på Ulvön. Det samme sker egentlig nu, men nu er det bare turisterne, der giver øen liv hen over sommeren. Herefter besøgte vi den nye kirke, som blev indviet i 1896. Den var nydelig, men gjorde ikke det store indtryk. Som det ofte ses i trækirker, er altertavlen malet på enden af koret og måske prydet af et kors. Cyklerne blev parkeret nedenfor Lodsbakken, som vi begav os op ad. 251 trin op og ligeså mange ned! På toppen nød vi vores medbragte øl. Heroppe er der en fantastisk udsigt over fiskelejet Ulvön, sundet og havet udenfor. Lodsstugan var næste lige så gammel som antallet af trappetrin, nemlig 250 år. Hjemturen sluttede med et besøg i Handelsboden, hvor udvalget ikke var overvældende, vi osede også bare, men købte dog et par ting. Resten af dagen afslapning, middagssøvn, krydsord, og Jonna læste i en bog. I aften starter WM, som vel er de fleste bekendt. Vi har fine modtagelsesforhold, og jeg glæder mig til åbningskampen Brasilien-Kroatien.