Tjäruskär-Norrbyskär

2014-06-17

Først et telefonisk tillykke til vort 4. barnebarn Selma. Hun fylder 1 år i dag. Dernæst kikkede vi lidt på vejret – det blæser stadig, men aftagende i formiddag og senere på dagen tiltagende igen. Vi benyttede chancen til at sejle til Norrbyskär, kun knap 7 sømil. Det gik fint, og vi ligger nu ved den store bro – Herregårdskajen. Vi har været lidt rundt for at kikke. Her lå fra midten af 1800-tallet til 1952 nordens største savværk. Tilbage er arbejderboliger af utrolig standard samt forvaltergården, hvor ejeren Frans Kempe, MoDo, residerede. Lidt specielt var, at når skibene sejlede af sted med træ, opmuntrede Kempe dem til at tage muldjord med tilbage i ballast. Så kunne man avle sine egne kartofler og grøntsager. De små haver kan ses endnu med jordbær, tulipaner og sikkert også stadig kartofler. Foreløbig bliver vi til i morgen, men vi må snart finde en ICA eller lignende, da det er lidt småt med brød, kød, pålæg m.m., og den kiosk, der er her på øen, åbner først efter midsommer.