Patholmsviken-Bjuröklubb

2014-06-21

Afgang kl. 8,10. Vi sætter storsejl allerede i havnen og tøffer af sted for motor og storsejl. Vinden er svag – 0,3 m/s fra SW, så vi fortsætter mod NØ for motor og storsejl. Kraftige byger bygges op over land, men når os aldrig, da vi er langt til havs. Ved middagstid drejer vinden mod S og SSE, men er stadig for svag til, at vi kan bruge den til noget. Efterhånden klarer det helt op, og turen ender i fuld sol ved Bjuröklubb lodshavn. I Anders Bangs udmærkede bog ”Norrlandskust” er der skitse over havn og tilsejling. Men, men vi rører bunden umiddelbart, inden vi er inde. Vi sidder kun let i mudder og kommer hurtigt fri. Om igen – ind helt tæt på molehovedet med nerverne uden på tøjet. Det går! Vi kommer ind i det lille, trange havnebassin, hvor der kun er dybt nok langs ydermolen. Lige indenfor drejer jeg 90 grader bagbord for at undgå grundene længere inde og gå til med styrbord side. Jonna hopper i land fra stævnen, og vi vil så trække båden ind langskibs. Men så sidder vi på grund 3-4 m fra kajen. Grunden er åbenbart meget lokal, for båden kommer fri ved egen og vindens kraft. Mens vi står på kajen og overvejer situationen, sker det utænkelige – båden flyder ind og lægger sig langskibs helt af sig selv!. Nu har jeg efterhånden fattet, hvad lodshavn betyder. ”Den er kun mulig at anduve uden problemer med lods ombord”. Ankomst kl. 18,45. Log 65,8. Efter aftensmaden gik vi en tur op til fyret i det dejlige solskinsvejr.