2. Overliggerdag i Skelleftehamn (Kurjoviken)

2014-06-24

Ret hurtigt beslutter vi at blive til i morgen. N 7-11 m/s er ikke til at spøge med på disse breddegrader. Pinende koldt og krapsø ála Livø Bredning, når den er værst. Umuligt at sejle imod. I stedet drager vi til byen ud på eftermiddagen. Vi vil besøge Bonnstan – en gammel bydel med en usædvanlig historie. Bonnstan opstod i forbindelse med tvungen kirkegang ca. år 1600. Hvis man boede 2 mil (20 km) væk, skulle man i kirken hver anden søndag, og hvis man boede 3 mil væk, hver tredje osv. Velhavende bønder eller hele landsbyer lod opføre kirkestuer til overnatning, da man ikke kunne nå hjem samme dag. Herved opstod Bonnstan. Man lavede også markedsplads, så man kunne købe/sælge varer, når man alligevel var i byen. Byen består i dag af 116 huse med i alt 392 kamre, som alle er privatejede og bruges som sommerstuer. Herefter var vi på Sportsbar for at spise. Jeg fik en burger med pommes og Jonna kylling med salat og brød. Dertil 2 øl. Pris 489 sv. kr.. Så var det da også betalt. På turistbureauet havde vi købt 2 biletter til Allsang i Nordanå kl. 19. Det var en fin oplevelse – god sang – fint vejr (Jonna smed jakken). Vi fik lidt allsangshistorie. Det startede i 20-erne og bredte sig derefter til de større byer i hele Sverige. Vi fik udleveret sangteksterne og sang med det bedste, vi havde lært. Fin dag/aften sluttede med busturen tilbage til båden kl. 22,30. Det ser ud til, at vinden skal løje i morgen – men hva’, SMHI siger så meget.