Töre-Happaranda Hamn (vendepunktet)

2014-06-28

Kl. præcis 15 ankom vi til Haparanda Hamn. Vinden var også i dag meget svag fra morgenstunden, så det blev først motor og storsejl, siden fuld sejlføring og til slut igen motor og storsejl. Vinden var SSE 2-5 m/s. Total distance siden Nibe: 1.392 sømil. I Haparanda Havn var der kun en gæst foruden os – en tysker. I går forsøgte Jonna at finde bustiderne for en bus til Haparanda by. Det lykkedes, men den kører kun mandag-fredag og ikke i weekenden. Efter en velkomstøl og  –dram i dagens anledning gik vi op i klubhuset for at se på forholdene – bl.a. cyklerne. Måske vil vi cykle de 15 km ind til byen i morgen. Men så kom redningen. En campist, som havde sin vogn lige ved siden af klubhuset, tilbød, at vi kunne låne hans gamle Volvo til at køre til Haparanda i. Vi troede dårligt vore egne ører, men det var alvor. Han mente det. Altså kørte vi til Haparanda, tog et par billeder, handlede ind og kørte hjem igen. Han fik en skilling til benzinen og en ks. Slots Classic. Han var meget tilfreds, og det var vi også. Nu har vi sparet en dag og kan vende skuden i morgen med kurs mod Danmark. Afgang kl. 8,00. Log 41,3.