Haparanda-LuleƄ

2014-06-29

Den bedste dag den seneste måned. Det gælder både temperatur og sol. Desværre var vinden meget svag 2-4 m/s fra SE. Så det blev en behagelig tur for motor, dog sejlede vi lidt for sejl ned mod indsejlingen til Luleå. Det første, vi ser, er det store udskibningsområde for jernmalm, som kommer hertil med tog fra Kiruna. Dernæst de kraftige isbrydere, som holder udskibningshavnen sejlbar gennem vinteren. Til vores overraskelse var der også et krydstogtskib ved kaj i Luleå. Så må der jo være noget at se i byen. Det vil vise sig i morgen. Men tænk, i dag var det første gang i den seneste måned, jeg bare kunne gøre toiletbesøg under sejlads uden først at tage vanter, jakke, overtræksbukser, støvler og hue af inden bemeldte besøg. Det var bare fantastisk. Vi håber, det gode vejr fortsætter, så vi får en dejlig sejlads sydover. Helt heroppe nordpå er alt ikke klart til sommersejlerne endnu. I dag sejlede vi i den ydre skærgård, og her var Sjöfartsværket endnu ikke helt klar med afmærkningen. Vi sejlede efter en rød kost, som først ikke var der, men pludselig satte Sjøfartsverkets båd den røde kost ud, bare 5 min. før vi skulle passere den. Lidt senere placerede de en grøn, som jeg kunne se på GPS’en, men ikke i virkeligheden. Efter en dejlig dag og 59,5 sømil ligger vi nu vel fortøjet i Luleå.