Ratan-Byviken på Holmöen

2014-07-05

Dagen startede med søsætning af gummibåd. Derefter gummibådsekspedition til Rataskär, hvor vi skulle kikke nærmere på Båken, Lotsudkikken, en labyrint, vandstandsmærke og en toldkælder fra den gang, Ratan var toldsted for handel på Nordbotten. Evert Taubes bedstefar var endda toldinspektør i 8 år (1848-56), så vidt jeg husker. Herefter tilbage til båden og hive gummibåden op igen. Så en vandring til den sydlige del af Ratan. Her var der et gravsted fra krigen mod Rusland august 1809 og vandstandsmærker på klippen. Endelig lærte vi et nyt ord: Mareograf = Et vandstandsmålingssted. Der var 2 på Ratan – et gammelt og et nyt. Kl. 11,30 var der afgang mod Holmöen. Ankomst 13,30. Log 12. Her er der teater- og jazzfestival, så der er en del turister på øen. Vi fik en god plads ved en bøje. Så har jeg helt glemt, at vejret har været rigtig fint i dag. Sol og næsten ingen vind. Havnen udgøres af en mole med tilhørende bøjer og længere bag en sandfyldt vig med små klitter og marehalm. Her var der livlig badeaktivitet eftermiddagen igennem, selvom vandet var 15 grader koldt. Vi gik en tur rundt om vigen til Skibsmuseet, som viste de gamle skibe fra forrige århundrede, fortalte om, hvordan de anvendtes til jagt og fiskeri. Det meste interessante var beretningen om vinterens sæljagt. I 2-3 måneder boede 3-8 mand på en båd på isen under et sejl. Fremskipperen ledede jagten, og backskipperen sørgede for mad og passede båden, mens de øvrige var på jagt. Hvilket liv! Tilbage på Freja sidst på eftermiddagen var der kaffe i solen, ligesom aftensmaden blev indtaget i bagende sol og næsten igen vind. En meget begivenhedsrig dag, som ligner det, vi drømte om på forhånd. Dagens sidste programpunkt er Holland – Costa Rica.