1. Overliggerdag i Helsingør

2014-08-11

Det blæste godt allerede fra morgenen af. Vi så tiden an, men besluttede ved middagstid at blive, da der stadig var kulingagtigt her. I stedet besluttede vi at bruge eftermiddagen til et besøg på det nye ”Museum for Søfart”, indrettet i en gammel flydedok på det hedengangne Helsingør Værft. Det blev et oplevelsesrigt besøg, hvor søfarten i Danmark blev belyst fra Middelalderen og frem til i dag. 1800-tallets varetransport fra Østen til Europa, som jo nok startede globaliseringen, frem til den nutidige containertransport, hvor importen fra Kina langtfra begrænser sig til porcelæn og silke som i starten. Hvad der egentlig var lige så interessant som udstillingerne var det arkitektoniske udtryk. Det er svært at beskrive, men jeg håber, billeder fra museet kan vise, hvad jeg mener. Emner, som belyses: Vores allesammens sømand. Porten til verden. Ombord. Navigation og verdensbilleder. Alle tiders skibe. I krigens skygge. Teselskabet – den første globalisering. Hele verden i din indkøbskurv. Tidsvraget. Et museum, som jeg kan anbefale på det varmeste. Kronborg har vi tidligere besøgt, så nu venter vi bare på bedre vejr.