Odden – Hals

2014-08-15

Vejrmeldingen så for en gangs skyld fornuftig ud. Vest 5-10 m/s. Det betød, vi stod op kl. 6, spiste morgenmad og gjorde klart skib. Afgang kl. 7,25. Satte sejl lige udenfor havnen – rebede storsejlet. Fin vind og god sejlads til Fornæs – 30 mil til kl. 12 – og vi beslutter at fortsætte, da vinden er ideel. Men, men – ved Gjerrild Bugt kører vinden helt rundt, og vi må krydse. Det bliver kun til 3-4 slag, så er vinden tilbage, og vi sejler op mod Hals på kurs 330 – lidt foran for tværs. Vinden er noget ustabil ud på eftermiddagen pga. byger, som går og kommer. 15 sømil før Hals trækker en gevaldig byge op, ledsaget af torden og hagl. Vi tager sejlene ned i god tid, inden det bryder løs. Regn, torden og hagl og vindstød over 15 m/s. Vi går mod Hals for motor, da der stadig er truende skyer inde over land. Ankomst Hals kl. 19,15 – altså 12 timer til 75 sømil, hvoraf ca. 60 for sejl. I Hals står Birthe og Stig på broen og modtager os. Dejligt at være på hjemlige himmelstrøg igen. Det blev en hyggelig aften i selskab med Birthe og Stig. De lod oven i købet proppen springe på en udsøgt vin, som de sagde, skulle nydes ved en særlig lejlighed. Det var altså nu – dejligt. Lang og god sejldag sluttede ved 23-tiden, hvor vi trætte gik til ro.