Hals-GrenĂ¥

2015-06-24 to 2015-06-25

Først en overliggerdag i Hals. Kl. 8,50 med bus fra Ferslev til Hals, hvor båden har ligget 1 uge til reparation af motor. Hals-mekaniker Carsten mener, han har fundet grunden til olielækken. Har skiftet indsugningsfiler og renset åndefilter til motorblokken. Så nu er vi spændte på, om det virker. Vi kom imidlertid ingen vegne. Middelvind 14 m/s, i stødene op til 20 m/s, så vi mente ikke lige, det var vores vejr ned over Aalborg Bugt.

Den 25.6. siger DMI for Kattegat 10-13 m/s og aftagende. Da retningen er god, WSW, mener vi godt, vi kan klare det. Afgang kl. 10.15. Ankomst 16,30 – log 42. Vi startede med reb i både storsejl og fok. Første 20 sømil var ret barske. Det blæste op til 17 m/s, og søerne var ret store. Vi surfede nedad dem -  max. speed 11,5 knob! Dejligt. Da vi nåede Djursland, løjede vinden endelig som lovet, og vi havde ”kun” 10 m/s de sidste mil mod Grenå. Alt i alt en god tur – sidste del for fulde sejl. Men det vil ikke gøre noget, hvis vinden løjer yderligere til under 10 m/s.  Det er planen, at Lea og Xenia påmønstrer på søndag. Påmønstringsstedet bliver Odense, da vejret er for ustabilt til havsejlads og de helst ikke skal starte deres sejlerliv med en dårlig oplevelse.