Herreninsel – Lübeck (Hansa Marine)

2015-07-15

Morgenbad og morgenmad på Herreninsel. Jeg skulle lige ordne havnepengene inden afgang. Når vi var med i frihavnsordningen, blev det lige 2 €. Havnemesteren fortalte om en klapbro lige før Lübeck. Den er ikke nævnt i vores helt nye havneguide, hvad kan undre. Vi var ikke klar over åbningstiden, men sejlede af sted kl. 9,30. Vi var ved broen knapt 10,30 og fik at vide, at broen først åbnede kl. 12,00. Vi fortøjede til en d’albe og ventede. Endelig kl. 12,20 er vi på plads i Hansa Marine. Vi gik en tur i den gamle bydel, som vi ligger tæt ved. Vi besøgte først St. Jakobi Kirke og efter frokost St. Marien Katedralen. Begge fantastiske bygningsværker, som må opleves. Man fornemmer middelalderens rigdom i udsmykning og størrelsen på kirkerne. Hjemme igen sidst på eftermiddagen gjorde det godt med en lur. Vores nabo på broen er en smedemester med frue fra Hou. Han kunne et fif med at bruge telefonen som router. Vi troede kun, det var Mac, der magtede det, men nej! Jonna kom på nettet via Samsungtelefonen og kunne ajourføre vore meritter fra i går.