Overliggerdag i Rostock

2015-07-21

Dagen er afsat til besøg i Rostocks gamle bydel. 1. besøg var i Skt. Petri Kirke. Bygningen var flot, indenfor var den hvidkalket, men der var kun sparsomt med dekorationer. Derefter gik turen til Skt. Nikolai, som var blevet til kulturhus i DDR-tiden og siden er bibeholdt som sådan. Den sidste kirke, vi så, var Skt. Marien, som også var under reparation, men som dog var i funktion og hvor orglet og altrene var meget imponerende. Dertil kom det astronomiske ur fra 1472, som stadig fungerer med det gamle, håndoptrukne værk. Endvidere var der en meget sjælden døbefond fra 1290. Prædikestolen var under reparation, men om nogle år vil det være en meget flot og fornem kirke. Under en lille pause på torvet foran Universitetet blev det til en Aperol (det smager JJP). Dejlig frisk drink i det gode vejr. Godt nok blæste det meget, men luften var varm og Aperollen iskold. Dejligt. Inden hjemturen var vi lige omkring Universitetet, hvor vi besøgte en udstilling med universitetets historie. Bl.a. at de første kvindelige studerende fik adgang i 1909. Universitetet er i øvrigt Nordeuropas ældste fra 1419. Lige nu erindrer Jonna mig om, at jeg i morges, da havnepengene skulle betales, faldt for et regnsæt, som jeg havde været på udkik efter længe. Det blev et Musto off shore sæt, som med afslag kom til at koste 550 €, så nu kan jeg stå til rors uden at blive våd.