Wieck-Wolgast

2015-07-27

Log 22. Inden cyklerne blev pakket ned, var vi ude at se et Zisterzienserkloster, som var omtalt i havneguiden. Det stammede fra 1199 og var en gren af det danske Esrom Kloster. Herefter blev cyklerne pakket, og vi drog af sted kl. 10,15 mod Wolgast. Vinden var ØSØ, så det blev 12 sømil med hård kryds ud mod Peenemünde. Det gik faktisk godt – for fulde sejl i 8-10 m/s. I pustene krængede vi godt over, og pludselig røg tallerknerne ned på dørken. Det kostede 2 af vore fine norske fra Porsgrund porcelænsfabrik. De bliver svære at erstatte. Da vi nåede indløbet ved Peenemünde, slog vi en gang ind mod løbet, men ak, vinden spidsede, og det blev motor ned gennem Peenestrom mod Wolgast. Vi kom til havnen lige før kl. 14. Næste broåbning var kl. 16,45, så vi blev på denne side af broen i Værftshavnen. Eftermiddagen sluttede med lidt indkøb i Netto, efter cyklerne var fundet frem igen. I morgen formiddag tager vi så seværdighederne inden afgang kl. 12,45, hvis altså vind og vejr vil som vi.