Wolgast-Ueckermünde

2015-07-28

Formiddagen blev brugt på en tur i Wolgast, hvor vi så kirken, de gamle huse, torvet og spiste frokost. Derefter var der afgang kl. 12,45. Ankomst Ueckermünde kl. 19,00. Log 30, inkl. 2 broåbninger. Broåbningerne hernede er et kapitel for sig. Broerne åbner kun 4-5 gange fra tidlig morgen til sen aften. Hvis man ikke har styr på tiderne, kan en ventetid på 4 timer sagtens forekomme. Men når så broen endelig åbner, ligger der ventende tyskere helt op til 5-600 m fra broen. Det er jo på begge sider, og kun én retning ad gangen kan passere. En åbning kan nemt vare ½ time. I Wolgast måtte en ambulance med udrykning vente i 20-25 min!! Man kan åbenbart ikke ringe og få åbningen udskudt, når udrykningskøretøjer er på vej. Helt forkert. Det kan jo koste menneskeliv. I Aalborg ville noget sådant aldrig få lov at ske. 1) Hvis man ikke er hurtig nok til at sejle op til broen, lukker broen igen. 2) Udrykningskøretøjer har fortrinsret, bådene må vente. Der kunne tyskerne lære noget af os. Nå, men ellers gik turen fint. Vi fik luftet sejlene, men motoren klarede ca. 1/3 af strækningen. Nu ligger vi i Ueckermünde i et ferieområde som Øer Marina på Djursland. Helt fint og ikke så dyrt. 13 € for en overnatning. Her skulle vi kunne få diesel, da der er ”lavvande” i tanken. Det var faktisk grunden til, vi valgte denne havn.