Ueckermünde-Stettin

2015-07-29

Afgang 10,15. Ankomst 16,30. Log 35. Først fik vi tanket 103 liter diesel, og så var der afgang mod Stettin. Vi satte forsejl, og det var nok i den sydvestlige vind på 10-13 m/s. Det gik fint mod indløbet til Stettin. Vi måtte gå noget højere, men det var intet problem. Da vi kom ind på Oder, spidsede vinden yderligere, og vi satte storsejl for at kunne holde højde. Vinden løjede, men vi havde alt, hvad vi kunne klare med at holde højden. Det lykkedes, selv om 2 andre tog forsejl og satte motor på. Ca. 5 sømil fra Stettin tog vi sejlene og gik det sidste stykke for motor. Rigtig god sejltur i god vind. Det kneb straks mere med at finde en plads helt inde i Stathafen. Først var vi på en plads, der var reserveret. Der lå allerede en polak, så jeg mente, det var OK. Men pludselig kom turistbåden, så vi måtte forhale i en fart. Havnemesteren har vi ikke set endnu. Men mon ikke han kommer i morgen. Vi bliver i morgen for at se lidt nærmere på byen. Dagens overraskelse var havørnene. Vi så måske 15-20 stk. på vejen ind til Stettin. På Lofoten, hvor de er en attraktion, brugte vi mange dage på at finde 2!!!