Marstrand-Djupsundsholmen-Rörö

2016-05-09

Dagen startede med en lille udflugt til fastlandet med færgen. Vi ville undersøge muligheden for at købe en havneguide til strækningen fra Göteborg til Falsterbo. Tilbage med uforrettet sag drog vi mod Djupsundsholmen kl. 11,30 og ankom ca. kl. 13. Log 8 sømil. Efter lidt søgen fandt vi en acceptabel plads. Før i tiden skulle der bare være vand nok og stævnen i vindøjet. Det er ikke længere nok. Nu skal klippen have en bestemt højde og ikke være for stejl. Ja, med alderen kommer der nye krav – Men det lykkedes, og nu ligger vi fint. Der var frokost efter en rundtur på øen, og jeg nappede lige en eftermiddagslur, mens Jonna læste og dasede i solen på vores gamle grillplads. Vi ledte efter nogle af Niels og Peters gemmesteder fra vore gemmelege om opvasken for snart 30 år siden. Vi fandt nogle gode bud, men var ikke helt sikre. Men Djupsundsholmen lignede sig selv, bortset fra huset og vores glemte grill, som ikke havde klaret tidens tand, men den vil altid have en speciel plads, når tankerne går til naturhavne i Bohuslän. Denne var nemlig den første, vi besøgte tilbage til 1985 med Aviaja og drengene. Midt under aftensmaden tjekkes vejrmeldingen. Nu meldes der pludselig 5-8 m/s fra nord og nordvest. Vi vil så ligge i hækankeret hele natten med kun 50 cm til klippen. Det finder vi ikke optimalt og beslutter at sejle til Rörö ca. 1 sømil borte. Med en rolig nat i sigte falder vi, efter aftensmaden, i snak med 2 par svenske sejlere. Det bliver en hyggelig snak om alt mellem himmel og jord, men mest hav og vand.