Overliggerdag på Getterön

2016-05-16

Vinden havde ikke lagt sig, så beslutningen om at blive her var ikke svær at tage. Formiddagen blev brugt til afslapning -  krydsord og læsning. Efter frokost tog vi den lille færge over til Varberg. Her besøgte vi fæstningen, som blev tilflugtssted for grev Jakob Nielsen, som flygtede hertil efter anklage om mordet på Erik Klipping i Finnerup lade i 1286. Senere er borgen udvidet og befæstet yderligere i 1600 årene af Christian IV, der følte pres fra Göteborg, som kun lå få kilometer mod nord. Borgen blev skiftevis angrebet af tyske og svenske tropper. Efter freden i Brømsebro i 1645, hvor Danmark/Norge måtte afstå områder nordpå ved grænsen til Norge og desuden Halland for en periode på 30 år, blev der mere roligt omkring Varberg. Senere i 1660 ved Roskildefreden afstår DK/NO både Halland, Skåne og Blekinge, som afslutning på Frederik den 3.`s forsøg på at erobre de tabte områder fra Torstensonskrigen 1643-45 tilbage. I løbet af 1800-tallet gik Varberg fra at være garnisonsby til at blive et kursted. I 1903 byggedes Varbergs Kallbadhus, og senere er flere spa-hoteller kommet til. Endelig besøgte vi kirken, som ligger i den gamle bydel, hvor alle gader er vinkelrette på hinanden. I en boghandel fandt vi Havneguiden 6, som indeholder havnene ned langs den svenske vestkyst fra Göteborg til Falsterbokanalen. Den indeholder også alle danske havne, så den kan vi nok få gavn af.