Getterön-Glommen

2016-05-17

Log 13,5. Vinden var vestlig 5-6 m/s. Vi sejlede med fuld sejl hele vejen. Der var en del dønning, som til dels skyldtes nordgående strøm og sø imod. Omkring Glommen øgede strømmen til 2-3 knob, hvorfor vi valgte at gå ind til Glommen. Cyklerne kom frem, da vejret var fint til en cykeltur. Vi besøgte først Glomstenen, en ledeblok fra istiden, som ligger helt ude ved havet og gennem tiderne har fungeret som et godt sømærke. Derefter gik turen ud til fyret på Morups Tånge. Fyret er fra 1843 og var det eneste mellem Nidingen og Kullen. Det ligger nu i et flot naturreservat, som er kendt som en rasteplads for mange forskellige fugle. Vi så bl.a. en strandskade på rede med 1 æg. På hjemvejen købte vi lidt ind og var omkring havnen for at købe fisk til aften. I første omgang syntes det umuligt, men efter jeg traf en fisker og fik en snak, lykkedes det. Han forærede os 4 søtunger, som jeg flåede, og vi spiste til aften. Efterfølgende cyklede jeg over med 4 øl – 1 øl pr. søtunge – det er vel ok - i hvert fald for os! Aftenen går med ishockey, men jeg er bange for, at svenskerne er overmatchede mod den russiske bjørn. Men Danmark er jo i kvartfinalen for kun 2. gang i historien.