Overliggerdag i Veddelev

2016-06-12

Dagen var afsat til besøg i Roskilde. Vi cyklede derind kl. 9,30 sammen med Birgitte og Poul. Vort første besøg gjaldt Vikingeskibsmuseet. Vi fik et fint indtryk af vikingetiden og de store vikingeskibe. Især Havhingsten, som er det største af skuldelevskibene, som er rekonstrueret i 1:1. Det skib har gjort turen over Nordsøen til Dublin, hvor det i sin tid blev bygget. Syd om England og hjem til Roskilde igen, netop den tur, som vi tænker at gøre i sommeren 2017. Efter en dejlig frokost gik turen til Roskilde domkirke. Ved indgangen var vi så heldige at møde en guide. Hun gav os et fint grundlag for vores gennemgang af kongerækkens sarkofager. Alle danske konger efter reformationen ligger jo her i Roskilde. Ud over de mange kapeller er selv kirkerummet imponerende. Vi gik oppe på en svalegang med fint udsyn til kirkerummet og til Chr. IV’s kongeloge fra ca. år 1600. Til slut så vi Frederiks den 9. og dronning Ingrids gravsted. Frederik ønskede ikke at blive begravet inde i kirken, og da han døde pludseligt, havde man ikke noget gravsted klar. Først i 1985 var gravmonumentet klart, og da kongen døde i 1972 måtte han vente 13 år på sit sidste hvilested. Dronning Ingrid blev gravsat der i 2000, og graven blev kastet som en almindelig kistebegravelse. Dejligt besøg i Roskilde til 2 af Danmarks berømteste seværdigheder. I morgen går turen igen mod nord med Aarhus som mål i løbet af ugen.