Sejlads til Skotland

2017-05-13 to 2017-05-15

Den 13.5. blev historisk for os. Kl. 11,00 startede vores længste sejltur i vores 43 sejlerår. Målet var Peterhead i Skotland, og afstanden er 341 sømil. Vinden var meldt østlig og skulle forblive på acceptable styrker indtil mandag eftermiddag, hvor den sidste del af turen kunne blive i 11 m/s. Vi starter i nordøstlig vind, men kun 3-4 m/s, som ikke kan flytte Freja med de 6 knob, som vi gerne vil have. Så motoren kører næsten hele det første døgn, dog med hjælp fra sejlene. Den første nat var regnfuld, mørk og usigtbar pga. havgus. Det blev i nattens løb til 3-4 regnbyger og 3 områder med havgus med sigt på 50 m, men vi stolede på AIS’en. Det gjorde os lidt tryggere i perioderne med dårlig sigt. Ellers gik det stille og roligt. Vi skiftedes til at styre/sove i intervaller på ca. 1 time. Søndagen blev solrig med vind på 6-8 m/s, lige tilpas til en god sejldag. En kort overgang fulgte en delfin med tæt på båden. Natten var stjerneklar, og månen lyste sammen med en masse gasblus fra boreplatformene i Nordsøen. Vi sejlede tværs igennem området og så op mod 10-15 boreplatforme. Natten formede sig med de samme skift som første nat. Det fandt vi meget godt, så vi ikke blev alt for kolde inden frivagten under det lune tæppe. Døgndistancen blev dag 1 140 sømil og dag 2 148 sømil. Så mangler vi jo blot 53 mil til mandagen, en strækning vi så tit har klaret. Men, men - de 11 m/s, som meldingen sagde inden afgang, blev i stedet til 14-16. Det udviklede sig til vores værste sejloplevelse nogensinde. Aldrig har vi sejlet i så høje søer, og aldrig har det været så hårdt at stå ved roret. Vi havde rebet både forsejl og storsejl – alligevel havde vi for meget sejl, da det endelig gik løs, men da var det for sent og for farligt at overveje flere sejlmæssige ændringer. Selve arbejdet ombord blev besværliggjort af livlinerne, som ellers skulle være til gavn. Pludselig kan man ikke nå at slække – man kan ikke nå!! Men vi kom vel i havn i Peterhead – det er jo det vigtigste. En dårlig oplevelse til sidst må ikke ødelægge de to problemfrie døgn, som gik forud.